خرازی در دیدار وزیر خارجه اسبق استرالیا :

ایران خود را برای بدترین سناریو درباره آینده برجام آماده کرده است

تهران-ایرنا- رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تاکید بر اینکه ایران خود را حتی برای بدترین سناریو درباره آینده برجام آماده کرده است، ابراز امیدواری کرد دیگر کشورها در برابر فشارهای آمریکا در قبال این توافق ایستادگی کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شورای راهبردی روابط خارجی ایران، سید کمال خرازی عصر امروز -سه شنبه- در دیدار با گرت ایوانز وزیر اسبق امور خارجه استرالیا و هیات همراه وی در محل این شورا، ملاقات و درباره موضوعات مختلف منطقه ای و دوجانبه رایزنی کرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در این نشست در خصوص برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق چند جانبه تصریح کرد: بدترین سناریو درباره آینده برجام، احتمال خروج همه طرف ها از این توافق است و ما برای همه سناریوها، حتی بدترین سناریو نیز آمادگی داریم.

** اروپایی ها استقلال داشته باشند و مقابل فشار آمریکا ایستادگی کنند
خرازی با بیان این که باید منتظر ماند و دید اروپایی ها در خصوص برجام چه خواهند کرد، تصریح کرد: ترجیح ما این است که این توافق ادامه یابد و امیدواریم اروپایی های طرف این توافق هم استقلال عمل داشته باشند و مقابل فشار آمریکا ایستادگی کنند، زیرا نه فقط به نفع برجام، بلکه برای خود اروپایی ها هم مهم است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال ایوانز که آیا آزمایش تسلیحات اتمی کره شمالی و تحولات بین المللی متعاقب آن، عامل ترغیب ایران به دستیابی به این تسلیحات نخواهد بود؟ تصریح کرد: تفاوت اصلی میان ایران و کره شمالی، فتوای رهبر معظم انقلاب است که سلاح اتمی را ممنوع اعلام کرده اند. ما فقط خواهان دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم.
خرازی تصریح کرد: فلسفه قدرت در جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و نفوذی که کشور ما در منطقه دارد، مبتنی بر زور و سلاح نیست.
خرازی درباره موضوع سوریه نیز تصریح کرد: ماهیت بحران سوریه تغییر کرده و اعتماد به نفس دولت سوریه به دلیل پیروزی های اخیر، برای ورود به گفتگوهای سیاسی افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سوال اصلی این است که چرا اینقدر در موضوع سوریه اشتباه رخ داد. اروپایی ها اشتباه کردند که نتوانستند خطر داعش را ببینند؛ کشورهایی که به شورشیان سلاح و پول دادند و تروریست ها را مجهز کردند، محاسبات اشتباهی داشتند. اما ما از همان ابتدا سرنوشت دخالت های خارجی در سوریه را درست تشخیص دادیم و اشتباه آنها را مرتکب نشدیم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اختلافات اخیر قطر و سعودی را نشانی از اختلافات آنها در قضیه سوریه دانست و گفت: در حالی که سعودی می خواهد خود را بی گناه جلوه دهد، اما خودش عامل اصلی این بحران است، زیرا ایدئولوژی تکفیری وهابی را اشاعه داد و با ارسال پول و سلاح به این بحران دامن زد.

** داعش محصول حمایت کشورهای خارجی است/ آینده سوریه را مثبت می بینم
خرازی با تاکید بر اینکه داعش محصول حمایت کشورهای خارجی است، گفت: تلاش برای تغییر دولت ها با توسل به زور و عملیات نظامی اساسا اشتباه است. این را در مورد اقدام آمریکا در عراق و لیبی دیدیم و اکنون آنچه را سعودی در یمن مرتکب می شود، شاهدیم. تجاوزات نظامی سعودی در برابر ملت مصمم یمن به جز کشتار بی گناهان ثمره ای نخواهد داشت.
وی افزود: ایران و روسیه مادامی که دولت سوریه بخواهد، در این کشور با دولت دمشق همکاری خواهند کرد و این همکاری مشروع است، زیرا به دعوت دولت سوریه انجام می گیرد. آینده سوریه را مثبت می بینم، زیرا دولت مرکزی حفظ شده است و باید گفت اگر چنین نمی شد، یک لیبی دیگر در منطقه ایجاد می شد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین اعمال فشار بر سعودی برای توقف جنگ با یمن را ضروری دانست و گفت: باید فشار سازمان ملل و کشورهای اروپایی بیشتر شود تا سعودی این جنگ بی فایده را متوقف کند. این تاسف بار است که آمریکا و کشورهای مختلف اروپایی حق مردم یمن را نادیده می گیرند و با فروش تسلیحات، از سعودی حمایت می کنند.

** هیچ کس در منطقه از برگزاری همه پرسی کردستان عراق راضی نیست
خرازی همچنین در باره برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: هیچ کس در منطقه از این اتفاق راضی نیست، زیرا خود کردهای عراق هم می دانند با چنین اقدامی در محاصره کشورهای همسایه قرار خواهند گرفت و این به نفع آنها نخواهد بود. اگر مطابق قانون اساسی عراق عمل شود، آنها می توانند از اختیارات کافی برخوردار شوند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص مسئله فلسطین و سرزمین های اشغالی نیز اظهار داشت: ما معتقد به راه حل دموکراتیکی که مبتنی بر ایجاد یک کشور بر اساس آرای موطنین اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی باشد، هستیم. ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و صحبت کردن از صلح با آن، از نظر ما مشروع نیست.

**داعش نابود نخواهد شد، بلکه راهبرد خود را تغییر می دهد
خرازی در پاسخ به سوال دیگری درباره آینده داعش تصریح کرد: پیش بینی ما این است که داعش به یک باره نابود نخواهد شد، بلکه راهبرد خود را تغییر می دهد و با گروه های کوچک سراغ عملیات تروریستی می رود و در اروپا، آسیا، آسیای مرکزی، شمال آفریقا و دیگر نقاط پراکنده خواهند شد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره حزب الله لبنان هم گفت: راهبرد حزب الله همان طور که در مورد اخیر مرز مشترک سوریه و لبنان شاهد بودیم، دور نگه داشتن دشمنان از خاک لبنان است، چه این دشمن داعش باشد، چه رژیم صهیونیستی.
گرت ایوانز، وزیر اسبق امور خارجه استرالیا هم در این دیدار گفت: استرالیا به شدت متعهد به برجام است و از چشم اندازی که ترامپ ایجاد کرده، ناخوشایند است. برجام آزمونی جدی در روابط استرالیا و آمریکا خواهد بود. افراد زیادی هستند که می گویند شرایط کنونی نقطه عطفی در روابط با آمریکا خواهد بود.
سیام**3070**1449**تنظیم کننده: داود نخ کوب نیاسر**انتشاردهنده: امیر کاردان راد

انتهای پیام /*  منبع:ایرنا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 21 شهريور 1396برچسب:, | 23:5 | نویسنده : جوادصادقی چیگانی |